EVA

155mm 52kal. TMG EVA (vezená húfnica)

155 mm 52 kal. TMG EVA je samohybný autonómny delostrelecký systém s automatickým nabíjaním munície, schopný zabezpečiť účinnú paľbu priamym aj nepriamym zamierením. Konštrukčne húfnica vychádza z objektu ZUZANA 2, z ktorého preberá maximálne možné množstvo skupín a konštrukčných riešení overených v  doteraz realizovaných skúškach v SR aj v zahraničí.

Vlastnosti

  • možnosť prepravy lietadlom HERCULES C130 (pri verzii 6×6)
  • schopnosť vykonávať streľbu tzv. salvovým efektom – MRSI
  • vysoká presnosť streľby
  • rýchly prechodom z pochodovej polohy do palebného postavenia
  • rýchla príprava streľby
  • ďaleký dostrel
  • ochrana posádky proti pechotným zbraniam
  • veľká mobilita

Obsluhu objektu tvorí trojčlenná posádka, ktorá je rozmiestnená v klimatizovanej kabíne vodiča. Núdzové pracovisko veliteľa je umiestnené na zbraňovej nadstavbe.

Kabína vodiča je ľahko pancierovaná. Pre činnosť  v zamorenom  priestore je kabína vybavená účinným filtračným a ventilačným zariadením.

Kabína chráni obsluhu pred účinkami bojových chemických látok, radiačného žiarenia a proti zbraniam pechoty a črepinám.

Húfnica sa skladá zo zbraňovej nadstavby, podvozku a palubného riadiaceho systému.

Ovládanie zbraňovej nadstavby pri streľbe je možné z dvoch miest – z kabíny podvozku alebo z ovládacieho miesta priamo na zbraňovej nadstavbe.

Zbraňová nadstavba je vybavená automatickým systémom nabíjania, ktorý tvoria dopravníky munície pre 12 ks striel a 12 ks náplní, podávače a nabíjacie ústrojenstvo – to umožňuje streľbu MRSI, vystrelenie 5 rán v prvej minúte, resp. 9 rán za dve minúty. Pre vystrelenie munície uloženej v dopravníkoch nie je potrebné vystúpenie obsluhy z kabíny, všetku činnosť ovláda veliteľ z kabíny podvozku. Na podvozku je uložených ďalších 12 ks striel a náplní v schránkach.

Návrh podvozku EVA 6×6 alebo 8×8 je odvodený z konceptu TATRA obsahujúci strednú nosnú rúru s výkyvnými pol osami a motor umiestnený v prednej časti.

Podvozok je vybavený obrnenou kabínou a taktiež centrálnou infláciou a defláciou pneumatík, ktorá umožňuje vodičovi meniť tlak v pneumatikách počas jazdy.

Automatizáciu činnosti zbrane zabezpečujú mechanizmy na snímanie a automatické nastavovanie polohy hlavne a dopravníkov munície, ovládanie nabíjacieho automatu, prenos údajov medzi nadriadeným systémom a objektom EVA.

Hlavný princíp programového vybavenia SRP je centrálne riadenie technických prostriedkov a sledovanie ich činností. Ďalšie vlastnosti programového vybavenia vyplývajú z toho, že úlohy, pre ktoré sú vstupné údaje získané na dele, musia byť riešené priamo v palubnom počítači. Ide predovšetkým o úlohy topografickej, balistickej a technickej prípravy, ale hlavne o výpočet prvkov streľby.

Technické parametre

kaliber
155 mm
dĺžka hlavne
52 kalibrov
rozsah námeru
-3,5° až + 75° s obmedzením nad kabínou vodiča
rozsah odmeru
± 60°, pre streľbu ± 40°
maximálny dostrel
41,5 km pri použití striel OFd M3DV
minimálny dostrel
5 km
počet členov obsluhy
3
kadencia v automatickom režime
5 rán v prvej minúte, 13 rán v priebehu 3 minút
kadencia v ručnom režime
2 rany za minútu
podvozok
6x6 alebo 8x8

Súvisiace projekty

Súvisiace články